نشان مرکز اشاعه‌ایمان
آرم جمهوری اسلامی
نسخه آزمایشی

تهدید شناسی متعلقات ایمان با اشاره‌اى به مفهوم کفر

تهدید شناسی

پس از بیان مفهوم صحیح ایمان (۱) و متعلّقات (۲) آن، مفهوم کفر و متعلّقات آن نیز روشن مى‌شود، چرا که واژه‌ی کفر در مقابل واژه‌ی ایمان قرار دارد و این واژه گاهى بر عدم ملکه‌ی ایمان اطلاق مى‌شود و نداشتن ایمان ـ خواه در اثر شک و جهل بسیط و یا در اثر جهل مرکب و خواه در اثر وجود گرایش وجودى که در قالب انکار عمدى و عنادآمیز بروز مى‌یابد ـ کفر نامیده مى‌شود. گاهى کفر بر قسم اخیر؛ یعنى جحد و عناد اطلاق مى‌شود که امرى وجودى و ضدّ ایمان است. جامع ترین آیه‌اى که موارد و متعلّقات کفر را جمع آوری کرده است:

 

«وَ مَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلا بَعِیداً» (نساء/ ۱۳۶)

«و هرکسی به خدا و فرشتگان و کتابها و فرستادگان و روز واپسین کافر شود به راستى گمراه شده، گمراهى دور (از حق)»

 

فیلسوف قرن نوزدهم

اعلام رسمی «مرگ خدا» توسط نیچه

 

سوپرنچرال

تهاجم سازمان یافته علیه«ایمان به ملائکه» در هالیوود

 

هرمنوتیک و کفر به کتب مقدس

نسبت دادن تأویل های شخصی به متن کتب مقدس در هرمنوتیک

فیلم سینمایی نوح

فیلم سینمایی نوح- تهاجم سازمان یافته علیه «ایمان به انبیا» در هالیوود

فیلم سینمایی اینسپشن

تهاجم سازمان یافته علیه «ایمان به آخرت» در هالیوود

 

گذشته از ایمان و کفر اصطلاحى و احکام ظاهرى آن دو، باید توجه داشته باشیم که رفتار اختیارى انسان یا بر اساس ایمان است و یا کفر و حد وسطى بین کفر و ایمان وجود ندارد. تحقّق ارزش و صفت مثبت و یا منفى اخلاقى به وسیله انگیزه‌هاى نفسانى که در قالب ایمان و کفر جاى مى‌گیرند، مى‌پذیرد. سعادت و یا شقاوت انسان در گرو حقایق باطنى است. بر این اساس، چون نفاق چیزى جز کفر باطنى و ایمان ظاهرى نیست، منافقان که در باطنشان کفر وجود دارد پس از کفّار هستند.

 

هر رفتار و نگرشى که از ایمان انسان کم کند و باعث سست شدن اعتقادات او شود، در راستاى کفر است و در صورتى که آن رفتار و حالات در قلب انسان ریشه بدوانند، شخص به کفر مطلق آلوده و ایمانش از اساس زایل مى‌شود. در این راستا، همان طور که تعلّق به دنیا و امور مادى اگر تا هنگام مرگ در انسان باقى بماند، ممکن است موجب شود که کافر از بمیرد(چون در هنگام مرگ احساس او این است که خداوند او را از محبوب و تعلقاتش جدا مى‌کند و با احساس دشمنى با خداوند می‌میرد)، هم چنین روحیه انکار حق وقتى به ملکه و خصیصه‌اى ثابت و ریشه دار در وجود انسان تبدیل شد، ممکن است به کفر و انکار حقایق دینى شود و شخص براى حفظ موقعیّت خود حاضر مى‌شود حقایق دین را انکار کند. پس باید کوشید که روحیه‌ی تسلیم در برابر خداوند را در خود پرورش دهیم و اگر اشتباه و انحرافى از ما سر زد، به صراحت به آن -در برابر خالق نه در برابر مخلوق- اعتراف کنیم؛ در این صورت ایمان –که مقوّم آن تسلیم در برابر خداوند است- در ما تقویت مى‌شود.

 

پی‌نوشت


 

 ۱٫ مفهوم صحیح ایمان از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی

۲٫ مُتَعَلَّقات ایمان از مَنظر آیت الله مصباح یزدی

 

منبع


 

کتاب «به سوی خودسازی» /  آیت الله محمد تقی مصباح یزدی / فصل دهم / ص ۳۱۹ و ۳۲۰.

نویسنده : حکیم(مدیرپایگاه) تاریخ ارسال : تیر ۱۶, ۱۳۹۳ برچست ها: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : 1187 بازدید

چاپ