نشان مرکز اشاعه‌ایمان
آرم جمهوری اسلامی
نسخه آزمایشی

درباره موسیقی‌شناسی در مرکز اشاعه ایمان

 

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدِیثِ لِیُضِلَّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِینٌ» (لقمان / ۶)

«بعضی از مردم سخنان باطل و بیهوده خریداری می‏‌کنند تا مردم را از روی جهل و نادانی گمراه سازند، و آیات الهی را به استهزا و سخریه گیرند، برای آن‌ها عذابی خوارکننده است.»

 

Musighishenasi

این مطلب، یک پستِ باز است و به مرور تکمیل‌تر خواهد شد.

  

موسیقى در زبان فارسى به کسر قاف و سکون یاء و در زبان عربى به فتح قاف و الف مقصور تلفظ مى‏شود و از کلمه یونانى Mousike گرفته شده‏ است. Mousikez نیز از کلمه‏‌ىِ Musa گرفته شده که نام یکى از نُه ربّ‌‏النوع اساطیرى یونان است که حامى هنرهاى زیبا بوده است.[۱]

معادل لاتینى آن Musike و معادل انگلیسى آن Music و معادل فرانسوى آن Musique و معادل آلمانى آن Musik مى‌‏باشد.[۲]

کلمه‏‌ىِ موسیقى از کلمات معرّب است و کارشناسان، آن را هنر بیانِ احساسات، به وسیله‏‌ى صدا دانسته‌‏اند؛ صداهایى با ارتعاشاتِ منظّم، هم‏اهنگ و متناسب.[۳]

به طور کلی موسیقی در چند معنا به کار می‌رود:

الف: اصوات و نغمه‌های موزون و متناسب که از طبیعت برخی اشیا و از حنجره حیوانات شنیده می‌شود؛ مانند صدای آهسته برگ‌ها و درختان هنگام وزیدن باد و یا آواز خوش بعضی پرندگان.

ب: آوازی که از حنجره آدمی بیرون آید.

ج: صدایی که از نواختن آلات موسیقی تولید می‌شود.

 

«ایمان» در لغت از ماده‌ی «أمن» و به معنای آرامش و اطمینان پیداکردن قلب در برابر ترسیدن و هراسان کردن به کار رفته است.[۴] معنای ایمان با باور و اعتقاد پیوند خورده است، در گستره‌ی جهان امروز ممکن است هر شخص یا فرقه و گروهی باورهای خاص خود را داشته باشد اما همان‌طور که می‌دانیم هر مؤمن، برای اثبات ایمان خود باید به هفت مورد ایمان داشته باشد که از آن‌ها با عنوان «هفت مُتَعَلَّق ایمان» یاد می‌شود یعنی ایمانِ هرکس به هفت‌چیز تعلّق می‌گیرد و هر گزاره مثل ستون‌های یک ساختمان است که عدم ایمان به هر کدام باعث ویرانی کل بنای ایمان می‌گردد. این هفت متعلَّق به ترتیب عبارتند از:

 

7 motallaghe Iman

 

۱- ایمان به خدا [۵]

 

۲- ایمان به غیب [۶]

 

۳- ایمان به ملائکه [۷]

 

۴- ایمان به انبیاء -علیهم‌السلام-  [۸]

 

۵- ایمان به کُتب الهی [۹]

 

۶- ایمان به نشانه ها یا آیت‌های الهی [۱۰]

 

۷- ایمان به آخرت [۱۱]

 

شیطان پس از سرپیچی از فرمان خدا و کافر شدن[۱۲]، قسم خورد که فرزند آدم را منحرف کند.[۱۳]  طبیعتا انحراف آدمی غیر از خارج شدن از صراط مستقیم نیست[۱۴] و فقط بندگان مخلص خدا نجات‌یافته‌اند. قدم گذاشتن در صراط مستقیم، فقط با ایمان و تعلُّق گرفتنِ ایمان، به آنچه خداوند فرموده، میسّر است و همانا شیطان و نیروهایش همواره درصدد جلوگیری از آن‌‌ها بوده‌اند.

امروزه با گسترش علم و تکنولوژی و تغییرات زمانه با مبانی الحادی، روش‌های افزایش و کاهش ایمان نیز متقابلا در حال تغییر و دگرگونی‌اند. نباید فراموش کرد همان شیطانی که زمانی، حضرت آدم –علیه‌السلام- را به خوردن از درخت ممنوعه که نهی شده توسط پروردگار بود، تشویق کرد قطعا از گذشته تا اکنون با لشکریان عظیم خود در حال ترغیب بشر به عوامل نهی شده از جانب ربّ اعلی و دلسرد کردن و غافل نمودن آنها از اوامر الهی است.

یکی از عواملی که ابلیس لعین برای انحراف آدمیان بازیچه دست خود قرار داده، موسیقی است اما آنچه به عنوان موسیقی در نسل امروز شناخته شده، غالباً همراه با متن و صدای شخصی موسوم به خواننده می‌باشد. پس علاوه بر آلات موسیقی از نوای طبیعیِ خروجیِ از حنجره و نفوذ کلام نیز در این نوع استفاده می‌گردد که منظور ما نیز در این‌جا فعلا ناظر به همین قِسم است، یعنی محتوایی که غالبا با موسیقی همراه می‌شود و نه خودِ موسیقی.

 

musicology

 

به طور خلاصه بخش موسیقی‌شناسی چند هدف کلی را دنبال می‌کند:

یکی رصد موزیک‌های روز دنیا برای تسلط بر موسیقی و محتوا با محوریت کفر سازمان‌یافته و نشان‌دادن تهاجمات علیه ایمان و متعلقات آن و صف‌آرایی در مقابل آن؛

ثانیاً دست‌یافتن به موسیقی و محتوا با محوریت علمِ ایمان و متعلقات هفت‌گانه؛ اما آنچه مؤکداً در ابتدای امر، مورد مطالعه قرار گرفته و ارائه می‌شود حملات پی‌درپی، بی پروا، همه جانبه و سازمان‌یافته‌ی شیطان و کارگزاران او علیه ایمان و همه‌ی هفت متعلَّق ایمان، برای زدودن اعتقادات بشر (مخصوصا جامعه مسلمین) در قالب‌های نوینِ امروزی و نوعاً موزیک‌های همراه با متن و خوانندگی است؛ موضوعی که اهمیت آن بسیار زیاد است و تابه‌حال مغفول مانده و به آن معمولاً به چشم سرگرمی نگریسته شده که جدّاً جای بسی تعجب است. بر همین اساس «مرکز اشاعه ایمان» بر آن است برای اولین بار در کشور و در سطح جهان، این تهاجمات سازمان‌یافته علیه متعلقات ایمان را رصد کرده و کارهای شیطان و یارانش را در این زمینه افشا کند.

عقلاً بر هر فردِ آگاه، لازم است که از آنچه روزانه با آن در تماس است و احتمال آسیب دیدن از طریق آن می‌رود را بشناسد و راه درمان و مقابله با تهدیداتی که متوجه اوست را بداند تا بتواند امنیت خود را تضمین کند. تضمین امنیت و آرامش یک جامعه، ارتباط ذاتی با ایمان دارد.

 

موارد زیر برای روشن‌تر شدنِ دسته بندی‌های جداولِ طراحی شده (که در آینده بر روی سایت گذاشته می‌شود) و نوع پرداختن ما به این مقوله، آمده است.

الف) انواع تهاجم علیه ایمان و متعلقات هفت‌گانه در موسیقی:

  1. ایرانی
  2. خارجی

 

ب) اَشکال تهاجم علیه ایمان و متعلَّقات هفت‌گانه در موسیقی:

 

  1. تهاجم علیه ایمان و متعلقات هفت‌گانه در محتوای آثار و سینگل‌ها؛

 

  1. تهاجم علیه ایمان و متعلقات هفت‌گانه در موزیک ویدئوها؛

 

  1. تهاجم علیه ایمان و متعلقات هفت‌گانه در کاورهای موسیقی؛

 

  1. تهاجم علیه ایمان و متعلقات هفت‌گانه در نام آثار موسیقایی؛

 

  1. تهاجم علیه ایمان و متعلقات هفت‌گانه در فیلم‌ها و سریال‌ها و مستندهای موزیکال؛

 

  1. تهاجم علیه ایمان و متعلقات هفت‌گانه در مصاحبه با خوانندگان؛

 

  1. تهاجم علیه ایمان و متعلقات هفت‌گانه در جشنواره‌های موسیقی.

 

آن‌چه در بخش موسیقی‌شناسیِ کفر مشاهده می‌شود، تنها بخش کوچکی از حملات بی امان و برنامه‌ریزی شده‌ علیه ایمان و متعلقات هفت‌گانه ایمانی و عوامل و دلایل آن است. در هر کجای جهان که زندگی می‌کنید از شما نیز دعوت می‌شود به بخش موسیقی‌شناسی در کارگروه رصد و بررسی‌های کفر سازمان‌یافته بپیوندید و جداول رصدِ به روز خود به علاوه‌ی انتقادات و پیشنهادات در زمینه موسیقی و بخش موسیقی‌شناسی را به ایمیل ما به آدرس Info@imancenter.ir ارسال کنید.

امید است که از طریق راه روشن الهی و صراط مستقیم به غایت هدف خلقت خود دست یابیم و در بازه‌ی زمانیِ عمر خود، درگیر عوامل عقب افتادگی و سد معبرهای شیاطین انس و جنّی و عوامل جهانی آن نشویم.  ان‌شاءالله…

 

R U Ready 

 

پی‌نوشت‌


[۱] . رک: حاشیه‏‌ى برهان قاطع، تألیف محمدحسین بن خلف تبریزى، متخلص به برهان، ۱۳۴۲، مصحح دکتر محمد معین و حاشیه‌‏ى لغت‏نامه‏‌ى دهخدا ۱۳۷۳، ج۱۳، ص۱۹۲۵۷ .

[۲] . رک: همان دو .

[۳] . عبّاس اقبال، شعر و موسیقى در ایران، ص ۱۱۴ .

[۴] . کتاب العین / ص۴۰؛ معجم مقاییس اللغه / ج۱ / ص۱۳۳ـ ۱۳۵؛ لسان العرب / ج۱ / ص۱۶۳ـ ۱۶۴ یا  ج ۱۳ / ص ۲۱؛ اقرب الموارد / ج۱ / ص۷۳ ذیل واژه «أمن». 

[۵]ایمان به خدا به‌صورت خلاصه.

[۶]ایمان‌به‌غیب به‌صورت خلاصه.

[۷]ایمان به ملائکه به‌صورت خلاصه.

[۸]ایمان به انبیاء به‌صورت خلاصه.

[۹]ایمان به کتاب‌های الهی به‌صورت خلاصه.

[۱۰]ایمان به آیات‌ الهی به‌صورت خلاصه.

[۱۱]ایمان به آخرت به‌صورت خلاصه.

[۱۲] . بقره / ۳۴٫

[۱۳] . ص / ۸۲٫

[۱۴] . اعراف / ۱۶٫

نویسنده : حکیم(مدیرپایگاه) تاریخ ارسال : تیر ۱۱, ۱۳۹۴ برچست ها: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : 2145 بازدید

چاپ